Dieta seniora

Dieta seniora - zdjęcie warzyw i owoców.

Dieta seniora

Co jeść, kiedy jest się seniorem? Czy organizm w starszym wieku potrzebuje innych składników? Czy dieta seniora różni się od zwyczajnej? To pytania, które stawia sobie wiele rodzin i opiekunów osób starszych. W organizmie człowieka z wiekiem zachodzą różne procesy i zmienia się zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Inaczej żywić powinny się dzieci, inaczej dorośli w kwiecie wieku (różnie w zależności od aktywności fizycznej i ogólnej kondycji), jeszcze inaczej seniorzy. Z upływem lat organizm człowieka pracuje coraz wolniej. Zmiany te nie omijają układu pokarmowego. Z powodu osłabienia zębów ciężej rozdrabniać twarde pokarmy. Zmniejsza się ilość wydzielanej śliny i soków trawiennych, trudniej więc trawić pokarm. Następuje zwolnienie perystaltyki jelit, kosmki jelitowe stają się krótsze i szersze, zmienia się też mikroflora jelita grubego, składniki odżywcze są więc gorzej przyswajane. Z wiekiem zmniejsza się również zapotrzebowanie na kalorie.

Jeśli więc nie dostosujemy naszej diety do tych nowych warunków, grożą nam nie tylko dolegliwości ze strony układu pokarmowego, ale też ogólne pogorszenie samopoczucia wynikające z niedoborów składników odżywczych.
Warto pamiętać, że choroby, które dokuczają seniorom można regulować lub zmniejszać ich negatywne skutki właśnie dietą. Dotyczy to m.in. cukrzycy, miażdżycy, podagry, nadwagi i wielu innych. Dodatkowo problemy z trawieniem mogą dawać ogólne poczucie braku komfortu i być powodem tzw. złego poczucia. Wniosek jest jeden i oczywisty: osoby starsze muszą po prostu dbać o zdrową dietę.

 

Dieta seniora – złe nawyki i „chudy” portfel

Badania wskazują, że seniorzy w Polsce nie odżywiają się prawidłowo. Powodów jest wiele: ubóstwo, korzystanie z półproduktów (łatwość przechowywania) czy w końcu przyzwyczajenia.

“Jadłem tak przez całe życie i byłem zdrowy. Po co zmiany?”, pytają liczni seniorzy. W ich diecie pozostają duże ilości tłuszczów zwierzęcych, np. masła, smalcu, słoniny, za mało świeżych warzyw i owoców, a cukier jest produktem pierwszej potrzeby, bo „krzepi”.

Brak wystarczających zasobów finansowych, powoduje, że w jadłospisie rzadko pojawiają się ryby i pełnowartościowe chude białko zwierzęce.

Korzystanie z półproduktów, takich jak konserwy czy gotowe dania to kolejny problem. Osoby starsze mające problem z poruszaniem się i wychodzeniem z domu wybierają artykuły o przedłużonym terminie ważności, rezygnując równocześnie ze świeżych owoców i warzyw, które szybko się psują.

Zaburzenia zmysłów smaku i powonienia, brak apetytu, to powody, dla których seniorzy nie przywiązują wagi do jedzenia. Nie gotują posiłków, bo się „nie opłaca” dla jednej osoby lub wymaga to zbyt dużego wysiłku.

Ostatnim „grzechem powszednim” jest zbyt małą ilość wody spożywana przez seniorów. Odpowiada za to zazwyczaj brak nawyku picia, a jedna kawa i dwie herbaty to zdecydowanie za mało.
Warto jednak pokusić o próbę zmiany tych nawyków, a w szczególności wprowadzenie większej ilości świeżych produktów oraz zadbanie, by osoba starsza spożywała przynajmniej jeden ciepły posiłek dziennie. Koniecznie trzeba dostosować dietę indywidualnie do potrzeb każdej osoby: jej zdrowia i zaleceń lekarskich w tym zakresie.

 

Dieta seniora – zalecenia

Codzienna dieta seniora powinna uwzględniać:
– przetwory zbożowe (pieczywo pełnoziarniste i mieszane – pszenno -żytnie), kasze, ryż, makarony i ziemniaki (najlepiej gotowane na parze),
– świeże warzywa i owoce. Spożywaj je na surowo lub gotuj na parze i rozdrabniaj. Są źródłem błonnika, potasu, wapnia, magnezu i witamin. Staraj się spożywać głównie owoce o mniejszej ilości cukrów. Banany, gruszki, śliwki warto ograniczać i spożywać od czasu do czasu,
– 2-3 łyżki oliwy lub oleju kukurydzianego, słonecznikowego, sojowego, lnianego. Dodawaj je do surówek, ułatwiają bowiem przyswajanie witaminy E oraz beta-karotenu,
– wodę, minimum 2,5 litra. Wlicz w to również zupę, kawę i herbatę, które nie powinny w sumie stanowić więcej niż 50 proc. dziennego zapotrzebowania. Unikaj słodkich i gazowanych napojów.

 

Kilka razy w tygodniu spożywaj:
– nabiał. To źródło wapnia, który wzmacnia kości i zęby. Jeśli jednak słodkie mleko powoduje wzdęcia i bóle brzucha, warto je zastąpić kefirem, jogurtem, maślanką albo mlekiem acydofilnym (fermentowanym), które pozytywnie wpływają na mikroflorę jelita grubego.
– warzywa strączkowe. Zawierają fitoestrogeny, czyli związki działające podobnie do estrogenów, które łagodzą dolegliwości towarzyszące menopauzie, obniżają poziom cholesterolu i chronią serce. Aby obniżyć ich działanie wiatropędne potrawy doprawiaj ziołami zapobiegającymi wzdęciom, np. kminkiem, majerankiem, cząbrem.

 

Warto zadbać o białko:
– raz w tygodniu należy spożywać gotowane mięso, np. chuda wołowina (zawiera żelazo) i mięso drobiowe.
– co najmniej dwa razy w tygodniu należy uwzględnić ryby. Dostarczają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które zwiększają poziom dobrego cholesterolu, zmniejszają krzepliwość krwi, zapobiegają miażdżycy i chorobom serca oraz zawierają sporo witaminy D.

 

Ograniczaj:
– 2-3 jaja tygodniowo to wystarczająca ilość, bo żółtko zawiera dużo cholesterolu.
– słodycze. Zbyt duże ilości wpływają negatywnie na ludzki organizm. Nadwaga, cukrzyca, wzdęcia to tylko niektóre problemy. Ciastko raz w tygodniu jest wystarczające. A na co dzień słodkości można zastąpić owocami, niesłodzonym kisielem na naturalnym soku czy budyniem.

 

Dieta seniora – ogólne zasady

Jedz częściej a mniej. 4-6 niewielkich posiłków dziennie to dobra metoda na poprawę zdrowia i samopoczucia.
Codzienne jedz co najmniej jeden ciepły posiłek.
Dania powinny być jak najbardziej urozmaicone.
Należy pić najmniej 8 szklanek płynów niegazowanych dziennie.
Powinno się zwiększyć spożycie przetworów mlecznych z odtłuszczonego mleka, pełnoziarnistego pieczywa, ryb, grubych kasz.
Potrawy należy przyrządzać na parze, gotować, dusić oraz piec bez dodatku tłuszczu. Smażone należy ograniczać i spożywać sporadycznie.

 

Więcej informacji:
http://www.poradnikzdrowie.pl/diety/lecznicze/dieta-dla-seniora-co-powinny-jesc-osoby-starsze_33561.html
https://portal.abczdrowie.pl/dieta-dla-seniora

Zapoznaj się także z przepisami dla seniorów na święta.

%d bloggers like this: